2017. április 3., hétfő

Sport és táplálkozás - Melyik "fontosabb"? (Sport kezdőknek)




Az életmódváltás egyik legfontosabb alappillére, hogy megszabaduljunk azoktól a rossz táplálkozási szokásoktól, amik a nem kívánatos kilókat, a rossz közérzetet, a csalódottságot, elégedetlenséget és esetlegesen betegségeket is okoznak. 
 
Nem véletlen írtam korábban a szénhidrát csökkentés fontosságáról ( itt találod: https://crossfitmami.blogspot.hu/2017/03/szenhidrat-csokkentes.html ) és nem véletlen reformáltam meg én sem már évekkel ezelőtt a konyhánkat, hiszen megtapasztaltam, hogy ha a bevitt étel minőségére (egészséges, tiszta étkezés) és mennyiségére odafigyelünk, az már több, mint fél siker a fogyás és az egészséges életmód felé vezető úton! 

Ehhez szeretnék némi segítséget nyújtani Neked a receptjeimmel, a táplálkozási tippekkel és természetesen a sportra való ösztönzéssel!



Ugyanis bármennyire is fontos a táplálkozás, az életmódváltás másik alapja mégis csak a sport. Tudom ez talán még nagyobb kihívást jelent néhány ember számára, mint az étkezésre való odafigyelés, de higgyétek el, hogy szükséges sőt, nagyon is hasznos velejáró!

Nem titok, hogy nekem is nagyon nehezen ment az elején. Mivel kis faluban laktam, még választási lehetőségem sem volt, hiszen se konditerem, se uszoda, semmi nem volt a környéken. Így hát beszereztem egy jó futócipőt és nekiláttam futni. Ami a legeslegfontosabb, az a fokozatosság és a mellé járó türelem!!! Hiszen hogy is várhattam volna, hogy pár napos életmódváltóként és "futóként" majd pikk-pakk eltűnnek rólam a kilók és olyan leszek, mint amiről mindig is álmodtam! Hát sajnos fel kell ébredni, ez nem így működik! Időbe telt ( és sok munkába :P ) a felesleg felszedése is, hát kell most a kitartás és a türelem ezek ledolgozásához! A lényeg, hogy adj időt magadnak és ne várd rögtön az elején a nagy változást! Amúgy is, sokkal hatásosabb, ha szépen lassan, fokozatosan szabadulsz meg a kilóktól, mert így elkerülheted a jojó-effektust! Itt az én példám erre, ami igazolja, hogy a lassú, de biztos -12kg-os fogyásom 1év alatt maradandó és tartható állapot.

Sport kezdőknek 

Ha elsősorban a súlyvesztés a cél, akkor mindenképpen valamilyen kardió mozgás ajánlott, mivel felgyorsítják az anyagcserét, segítve ezzel a fogyást, valamint növelik az állóképességet, edzik a szívet és a tüdőt.  Ilyen edzéstípusok pl. a futás, úszás, biciklizés, ugrálókötelezés, lépcsőzés, elliptikus tréner, trx.

 

Fontos, hogy ha az elején is, mikor még csak kis távot és kevés időt is tudunk pl.futni, az ne csak egy egyszerű kényelmes lötyögés legyen! Hiszen ha nincs erőfeszítés, nem lesz eredmény sem! Ki kell lépni a komfort-zónából, mert ha csak a lelkiismeretünk megnyugtatására tesszük, akkor változást nem igazán fogunk észlelni.

Ezért kezdőként a leghasznosabb módja az edzésnek, ha az intervallumos megoldást választjuk. Ez azt jelenti, hogy a végrehajtás és a pihenőidő váltogatják egymást, tehát nem egy folyamatos, monoton mozgásról van szó, hanem kis pihenőidőkkel szabdalt edzésformáról. Például: 1perc futás-2perc pihi váltogatják egymást 5-10percen keresztül, vagy akár körökben is mérheted a pályán: fél kör futás - fél/1kör pihi. Ez természetesen alkalmazható a többi kardió edzés során is!
Jó minta lehet az alábbi kezdő futóknak ajánlott intervall edzés:


Ha már kellően bírjuk a terhelést, ki lehet egészíteni a kardió edzéseket pl. egy kis erősítő tornával, súlyzós edzéssel. Természetesen, aki jobb formában van, az nyugodtan kezdjen neki  az elejétől a tornának és súlyzózásnak, ami az erősítő tulajdonsága mellett (főleg ha kézi- és lábsúlyokat is használunk) kardió jelleggel is rendelkezik. 

Interneten (youtube-on) bőven találhatunk otthon végezhető 20-30-40-60perces edzéseket (pl. Rubint Réka, Péntek Enikő, Béres Alexandra és még megannyi más, akikről talán még én sem hallottam.) Jobb, ha felkészülsz rá, hogy nem lesz egyszerű! Mert ugye minden kezdet nehéz, de tényleg! Én azt gondoltam magamról egy 20 perces edzésnek nekilátva, hogy kemény vagyok, menni fog ez nekem, aztán az első kb.5percben már szakadt rólam a víz, 10percnél meghaltam ( hozzáteszem tényleg teljesen kezdő voltam!) 

Szóval ezzel csak azt akarom hangsúlyozni, hogy nem baj, ha nem megy!!! Majd fog menni! Idővel! Viszont azt sem ajánlatos csinálnod, hogy beletörődsz és megállsz, holott nem hoztad ki magadból a maxot! Tessék küzdeni! Nem vagy gyenge! Nem mindegy, hogy nem tudsz, vagy nem akarsz valamit megcsinálni! Tényleg csak akkor add fel, amikor már kifulladtál! Tudod, ha nincs küzdés, nincs eredmény sem! ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése